درواقع دلایل زیادی برای چربی شکم در افراد وجود دارد ، از جمله رژیم غذایی نامناسب ، کمبود ورزش و استرس.

همواره ، بهبود تغذیه ، افزایش فعالیت ، کاهش استرس و ایجاد سایر تغییرات در سبک زندگی می تواند به افراد در از دست دادن چربی های ناخواسته شکم کمک شایانی کند .

در این مقاله از nolano ما قصد داریم شما را با نحوه از بین بردن چربی اضافه شکم بیشتر آشنا کنیم .

 

اطلاعات بالقوه درمورد چربی شکم

 چربی بیش از حد شکم

به طور کلی ، چربی شکم به چربی اطراف شکم گفته می شود . بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید که دو نوع چربی شکم وجود دارد:

  1. احشایی : این چربی اعضای بدن را احاطه می کند.
  2. زیر جلدی : این چربی است که در زیر پوست قرار می گیرد.

همواره توجه لازم را به این نکته اساسی و مهم داشته باشید که عوارض سلامتی ناشی از چربی احشایی مضرتر از داشتن چربی زیر جلدی است . زیرا افراد می توانند برای کاهش چربی های شکم تغییرات زیادی در سبک زندگی و رژیم غذایی ایجاد کنند .

 

چرا چربی شکم خطرناک است؟

در حالت معمول ، رژیم غذایی نامناسب می تواند خطر بیماری قلبی ، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش دهد .

بدین ترتیب اضافه وزن یکی از دلایل مهم و اساسی بیماری های عمده است .

غالبا چربی بیش از حد شکم می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • سکته
  • ایست قلبی
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل
  • دیابت نوع 2
  • آسم
  • سرطان پستان
  • سرطان روده بزرگ

 

علل و دلایل چربی شکم

حقیقتا دلایل عمده چربی های اضافی شکم شامل موارد زیر است:

1. رژیم غذایی نامناسب

در حالت معمول همه ما میدانیم که غذاهای قندی مانند کیک و آب نبات و نوشیدنی ها مانند نوشابه و آب میوه می توانند:

  • باعث افزایش وزن می شود
  • متابولیسم فرد را کند می کند
  • توانایی فرد در چربی سوزی را کاهش می دهد

بنابراین همانطور که اشاره کردیم ، رژیم های کم پروتئین و کربوهیدرات نیز ممکن است بر وزن تأثیر بسزایی بگذارد . در نتیجه پروتئین به فرد کمک می کند تا مدت زمان بیشتری احساس سیری کند و همواره افرادی که پروتئین بدون چربی در رژیم غذایی خود ندارند در کل ممکن است غذای بیشتری مصرف کنند .

به ویژه دقت لازم را داشته باشید که چربی های ترانس می توانند التهاب ایجاد کرده و منجر به چاقی شوند . بدین ترتیب چربی های ترانس در بسیاری از غذاها وجود دارد ، از جمله فست فود و کالاهای پخته شده ، به عنوان مثال کلوچه یا کراکر.

در اینصورت انجمن قلب آمریکا توصیه می کنند که مردم به جای چربی های ترانس با غذاهای سالم غلات، چربی اشباع نشده روبه رو باشند .

در همین راستا توصیه میشود که خواندن برچسب های غذایی می تواند به فرد کمک کند تا مشخص کند آیا غذای او حاوی چربی های ترانس است یا نه.

 چربی اضافی شکم

2. مصرف الکل زیاد

در واقع دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد الکل می تواند مشکلات مختلف سلامتی از جمله بیماری کبد و التهاب را ایجاد کند .

بنابراین طبق بررسی ها و گزارشات در سال 2015 در مورد مصرف الکل و چاقی در مجله گزارشات چاقی فعلی ، نشان می دهد که نوشیدن الکل بیش از حد باعث افزایش وزن مردان در اطراف شکم می شود ، اما این نتایج مطالعات در مورد زنان کاملا متناقض است .

 

3. استرس

در کل هورمون استروئیدی معروف به کورتیزول به بدن کمک می کند تا استرس را کنترل و با آن کنار بیایند . هنگامی که فردی در موقعیت خطرناک یا فشار زیادی قرار دارد ، بدن اوکورتیزول آزاد می کند و این می تواند بر متابولیسم او تأثیر موثری بگذارد.

معمولاً  افراد وقتی احساس استرس می کنند به دنبال غذا می روند و کورتیزول باعث می شود کالری اضافی در اطراف شکم و سایر نواحی بدن باقی بماند تا بعداً استفاده شود.

 

4. عدم ورزش

توجه داشته باشید که اگر فردی بیش از سوزاندن خود کالری مصرف کند ، وزن اضافه می کند.

در اینصورت سبک زندگی غیرفعال ، خلاص شدن از شر چربی های اضافی ، به ویژه در اطراف شکم را برای فرد دشوار می کند .

 

5. ژنتیک

در مجوع برخی شواهد نشان می دهد که ژن های فرد می توانند در چاق شدن یا نشدن آنها نقش بسزایی داشته باشند . بنابراین دانشمندان فکر می کنند ژن ها می توانند بر رفتار ، متابولیسم و خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی تأثیر بگذارند .

به همین ترتیب ، عوامل و رفتارهای محیطی نیز در احتمال چاقی افراد نقش بسزایی دارند.

 

6. سیگار کشیدن

محققان ممکن است سیگار کشیدن را دلیل اصلی چربی شکم ندانند ، اما معتقدند که این یک عامل خطر است.

مطالعه ای که در سال 2012 در ژورنال PloS one منتشر شد نشان داد که اگرچه چاقی بین افراد سیگاری و غیر سیگاری یکسان است ، چربی های شکم و احشای افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

 

7. خواب ضعیف

در حقیقت خواب نا کافی و استراحت کم می تواند بر روی سلامتی تأثیر موثری بگذارد .

دراصل توجه لازم را داشته باشید که براساس شواهد های بررسی شده در بسیاری از گزارشات و تحقیقات نشان میدهد که کمبود خواب میتواند منجر به بسیاری از بیماری ها و اختلال در اعصاب و روان می شود .

همچنین طبق مطالعه ای در مجله پزشکی بالینی خواب ، افزایش وزن را به مدت کوتاه خواب مرتبط می کند ، که می تواند منجر به چربی بیش از حد شکم شود.

بنابراین کیفیت پایین و کوتاه مدت خواب می تواند در ایجاد چربی شکم نقشی اساسی و مهمی داشته باشد .

در نهایت دقت داشته باشید که خواب ناکافی ممکن است منجر به رفتارهای ناسالم در غذا خوردن ، مانند خوردن احساسی شود .

 

 علل چربی شکم

چگونه چربی شکمی را از بین ببریم؟

همواره با در نظر گرفتن تغییرات بالقوه و خاص زیر ، افراد ممکن است چربی شکم ناخواسته خود را از دست بدهند:

1. بهبود بخشیدن به رژیم غذایی

در حالت کلی میتوان اشاره کرد که یک رژیم غذایی متعادل و سالم می تواند به فرد در کاهش وزن کمک کند و همچنین احتمالاً تأثیر مثبتی بر سلامت کلی او خواهد داشت .

بنابراین توجه داشته باشید که افراد باید از شکر ، غذاهای چرب و کربوهیدرات های تصفیه شده که محتوای غذایی کمی دارند ، خودداری کنند . در عوض ، آنها باید مقدار زیادی میوه و سبزیجات ، پروتئین های بدون چربی و کربوهیدرات های پیچیده بخورند.

 

2. کاهش مصرف الکل

به طور کلی فردی که سعی در از دست دادن چربی اضافی شکم دارد باید میزان مصرف الکل خود را کاملا کنترل کند .

همچنین در صورت لزوم علاوه بر رعایت کردن حد اعتدال آن ، خوردن آن را کاملا متوقت کنند. زییرا نوشیدنی های الکلی اغلب حاوی قند اضافی هستند که می تواند در افزایش وزن نقش موثری داشته باشد .

 

3.  ورزش کردن

در حالت معمول فرد می تواند با ورزش به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود ، چربی شکم خود را از دست بدهد .
همواره طبق بررسی های انجام شده ، تاکنون بهترین عملکرد برای از بین بردن چربی های شکمک ورزش کردن می باشد . همچنین سبک زندگی کم تحرک مشکلات جدی سلامتی از جمله افزایش وزن را به همراه دارد. افرادی که سعی در کاهش وزن دارند باید مقدار مناسبی ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

انجام هر دو ورزش هوازی و تمرینات قدرتی می تواند به افراد در مقابله با چربی های شکم کمک کند.

همچنین این نکته اساسی را در نظر داشته باشید که ورزش در صورتی موثر است که افراد هر دو تمرین قلبی عروقی و تمرینات با شدت بالا را در کنار وزنه و تمرینات مقاومتی ترکیب کنند.

 

4. دریافت بیشتر نور آفتاب

طبق مطالعات و بررسی ها در سال 2016 در مجله بین المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید در حیوانات می تواند منجر به کاهش وزن و اختلال در عملکرد متابولیک شود.

این بررسی حاکی از آن است که مطالعات اندکی در رابطه با افزایش وزن در مورد تأثیرات نور خورشید بر روی انسان بررسی شده است. این مقاله بیان می دارد که برای حمایت از یافته ها تاکنون تحقیقات بیشتری لازم است.

 

5. کاهش استرس

استرس می تواند باعث افزایش وزن در فرد شود. ترشح هورمون استرس کورتیزول در اشتهای فرد تأثیر می گذارد و می تواند باعث خوردن غذای بیشتر شود.

تاکتیک های کاهش دهنده استرس شامل ذهن آگاهی و مراقبه و ورزش ملایم مانند یوگا است .

 

6. بهبود الگوی خواب

همواره خواب برای سلامتی کلی افراد حیاتی است و استراحت کم نیز می تواند تأثیر زیادی بر سلامتی بگذارد. هدف اصلی خواب این است که بدن بتواند استراحت کند ، بهبود یابد و بهبود یابد ، اما همچنین می تواند بر وزن فرد تأثیر بگذارد.

خواب کافی و با کیفیت خوب هنگامی که فرد سعی در کاهش وزن از جمله چربی های شکم دارد ضروری است .

 

7. ترک کردن سیگار

در نهایت همه ما میدانیم که سیگار عوارض ناخوشایندی را برای انسان به همراه دارد .

همچنین سیگار کشیدن یک عامل خطرزا برای افزایش چربی شکم و  بسیاری از نگرانی های جدی دیگر برای سلامتی است . بنابراین ترک آن می تواند به طور قابل توجهی خطر چربی های اضافی شکم را کاهش دهد و همچنین سلامت کلی را هم بهبود بخشد.

 

 

 

سخن پایانی:

اگر فردی چربی شکمی بیش از حد داشته باشد ، احتمال بروز مشکلات مختلف سلامتی بیشتر است. علل آن شامل رژیم غذایی نامناسب ، کمبود ورزش و خواب کوتاه یا بی کیفیت است.

یک رژیم غذایی سالم و سبک زندگی فعال می تواند به افراد کمک کند چربی های اضافی شکم خود را از دست داده و خطر مشکلات مرتبط با آن را کاهش دهند.