در واقع میدانیم که لیست غذاهایی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز مصرف می کنند با غذاهایی که افراد سالم و عادی مصرف می کنند ، کاملا متفاوت است و باید برای حفظ سلامتی کلی ، توصیه ها و نکاتی که اکثر متخصصان تغذیه بررسی کرده اند را در نظر بگیریم . همواره می توان اشاره کرد که یک روش مهم و تاثیر گذار برای کنترل دیابت پیش دیابت و دیابت نوع 2 از طریق رژیم غذایی سالم است .

بدین ترتیب هوشیار بودن در مصرف کربوهیدرات ، خوردن منظم وعده های غذایی کم حجم و انتخاب گزینه های مفید و مغذی ، همه اینها می تواند کمک کند . حقیقتا باید از آنچه که می خواهید بخورید آگاهی لازم را از فواید و عوارض آنرا در نظر داشته باشید. زیرا در مجموع دانستن اینکه چه غذایی بخورید می تواند تفاوت زیادی در کنترل و احتمالاً برگشت دیابت نوع 2 یا جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 ایجاد کند .

بنابراین تهیه یک لیست مواد غذایی از غذاهای سالم یکی از استراتژی هایی است که می تواند به افراد دیابتی کمک کند تا مسیر خود را ادامه دهند . در اینصورت برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در این مقاله از nolano همراه باشید .

 

اطلاعات ویژه بهترین مواد غذایی برای دیابت نوع 2

 لیست مواد غذایی سالم

 

لیست غذاهای خوب و فوق العاده

بطور کلی ، این پیشنهاد ما را در نظر داشته باشید که اگر هنگام خرید از قبل یک لیست مواد غذایی سالم تهیه کنید ، در اینصورت خرید مواد غذایی سالم در فروشگاه های مواد غذایی آسان تر می شود .
در همین راستا ، بهتر است که بدانید یکی از مواردی که می تواند اجتناب از خرید غذاهای ناسالم را آسان کند ، تهیه لیست قبل از مراجعه به فروشگاه های مواد غذایی است .

در اصل توجه داشته باشید که ، انتخاب غذاهای سالم و راضی کننده که نیازهای تغذیه ای فردی را داشته باشند ، می تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا شرایط خود را مدیریت کنند. زیرا با انتخاب هوشمندانه غذاها و خرید غذاهای مناسب ، فرد می تواند به اندازه کافی مواد مناسب برای حمل آنها از صبحانه تا آخرین وعده غذایی یا میان وعده روز داشته باشد .

 

سبزیجات

در مجموع اولین غذای فوق العاده بینظیر و بدون عوارض جانبی که میتواند در لیست غذایی شما  قرار بگیرد سبزیجات می باشد که مصرف آن برای عده ای دیگر از بیماران وخیم تر مناسب است .

زیرا همانطور که همه ما میدانیم ، سبزیجات اساس یک رژیم غذایی سالم و عالی هستند . همچنین آنها منابع بسیار خوبی از ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را ارائه می دهند . زیرا فیبر و کربوهیدرات های پیچیده که در بسیاری از سبزیجات وجود دارد ، می تواند به بدن احساس سیری و رضایت دهد . بدین ترتیب ، این به نوبه خود می تواند از پرخوری جلوگیری کند ، که ممکن است منجر به افزایش وزن و مشکلات قند خون شود . همواره برخی از سبزیجات برای افزودن به لیست خرید عبارتند از:

  • سبزی های سالاد
  • کلم بروکلی
  • گل کلم
  • پیاز
  • لوبیا سبز
  • مارچوبه
  • جوانه های بروسل
  • فلفل قرمز ، سبز ، نارنجی یا زرد

 

لوبیا و حبوبات

غالبا در نظر داشته باشید که حبوبات فواید نسبتا زیادی برای سلامتی انسان دارد : لوبیا ، عدس و سایر حبوبات منبع عالی فیبر و پروتئین در رژیم غذایی هستند. محتوای بالای فیبر غذاها در خانواده نبض به این معنی است که دستگاه گوارش کربوهیدرات کمتری نسبت به سایر غذاهای کم فیبر و کربوهیدرات جذب می کند. در اصل ، این باعث می شود که این غذاها به عنوان گزینه عالی کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت شناخته شوند. در حقیقت ، این باعث می شود که این غذاها به عنوان گزینه عالی کربوهیدرات برای مبتلایان به دیابت شناخته شوند.

این نکته اساسی و کاملا مهم را درنظر داشته که حبوبات و غلات نیز می توانند از آنها به جای گوشت یا پنیر استفاده کنند .

در این مبحث می خوایم چند نمونه از آنچه لوبیا را می توان به صورت کنسروی یا خشک خود برداشت کرد ، عبارت اند از:

  • لوبیا چیتی
  • نخود
  • لوبیا
  • لوبیای سیاه
  • عدس
  • لوبیا سفید

در نهایت توجه لازم را در نظر بگیرید که حبوبات خشک ممکن است نیاز به خیساندن در طول شب و جوشاندن چند ساعت قبل از اینکه شخص بتواند از آنها استفاده کند ، داشته باشند .

لوبیای خشک شده باید حداقل 8 ساعت خیس بخورد ، 10 دقیقه بجوشد و سپس حدود 45 دقیقه دیگر بجوشد تا نرم شود .همچنین دقت داشته باشید که لوبیا حاوی کلیه موارد سمی است که به مدت 10 دقیقه جوشاندن می تواند آن را از بین ببرد .

لوبیا تحت فشار یا پخت آهسته می تواند به بهبود قابلیت هضم لوبیا نیز کمک کند.

 افراد دیابتی

میوه ها

در حالت کلی میدانیم که اکثر میوه ها می توانند مقدار زیادی قند داشته باشند ، اما توجه داشته باشید ، چه تازه و چه یخ زده آن ، منبع عالی فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

توت سرشار از ویتامین و فیبر است.

بدین ترتیب ، میوه های زیر به دلیل شاخص گلیسمی پایین (GI) و بار گلیسمی (GL) ، رژیم غذایی هرکسی را که مبتلا به دیابت نوع 2 است ، یک ترکیب خوب و عالی را ایجاد می کند.

 

 


بیشتر بخوانید : فواید اثبات شده انار


 

غلات کامل

در مجموع برخلاف کربوهیدرات های ساده ، غلات کامل به آرامی تجزیه می شوند. این بدان معناست که احتمال کمتری مانند کربوهیدرات های تصفیه شده باعث قند خون می شود ، بنابراین کنترل سطح قند خون آسان تر است . زیرا افراد باید از کربوهیدراتهای سفید شده و تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی اجتناب کنند و در عوض هنگام مصرف غلات برخی از موارد زیر را انتخاب کنند:

  • کوینو
  • برنج وحشی
  • ارد ذرت
  • بلغور جو دوسر
  • ارزن
  • گل همیشه بهار
  • جو
  • ماکارونی سبوس دار یا حبوبات
  • نان غلات کامل با حداقل 3 گرم فیبر در هر برش
  • آرد 100 درصد غلات ، یا گندم کامل

در نهایت می توان گفت که غلات سبوس دار نه تنها از سلامتی بالاتری برخوردار هستند ، بلکه باعث می شوند فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری کند و طعم آنها بیشتر از کربوهیدرات های فرآوری شده است.

 

در ادامه مبحث زیر ، گزینه های خوشمزه ای وجود دارد که افراد دیابتی می توانند از بین آنها انتخاب کنند:

  • خردل
  • هر ادویه یا گیاهی
  • انواع مختلف عصاره
  • سس های گرم
  • سالسا
  • سرکه
  • روغن زیتون

 دیابت نوع 2

نوشیدنی ها

طبق گفته بسیاری از داشمندان و متخصصان تغذیه ای نوشین آب برای همه از جمله افراد دیابتی مفید است . در همین راستا ، گزینه های دیگری نیز وجود دارد ، اما نوشیدنی هایی مانند شیر و آب میوه می توانند حاوی مقادیر زیادی کربوهیدرات باشند ، بنابراین مهم است که این موارد را به عنوان مواد غذایی در نظر بگیرید. آنها بر قند خون فرد تأثیر خواهند گذاشت.

در اینجا چند گزینه بالقوه وجود دارد:

  • چای سرد یا گرم ، شیرین نشده
  • قهوه ، شیرین نشده
  • شیر کم چرب یا بدون چربی
  • شیرهای گیاهی شیرین نشده
  • آب گازدار

معمولاً در نظر داشته باشید که پزشکان اصلا و به هیچ وجه ، نوشابه های رژیمی و سایر نوشیدنی های رژیمی را توصیه نمی کنند ، زیرا ممکن است از راه های دیگر ناسالم باشد .

 

اجتناب از غذاهایی که باید کاملا محدود شوند

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید همان غذاهایی را که برای همه ناسالم است محدود و یا از آن اجتناب کنند و همچنین باید از مصرف غذاهایی که باعث نوسان شدید قند خون می شوند خودداری کنند.

اینها شامل غذاهایی با مقادیر زیاد:

  • کربوهیدرات های ساده
  • چربی های اشباع و ترانس
  • شکر ، مانند آب نبات ، بستنی و کیک
  • غذای خانگی معمولاً بهترین گزینه است ، زیرا اجتناب از قندهای اضافه شده در بسیاری از وسایل آماده آسان تر است.

 دیابت نوع 2

در ادامه چند نکته مفید برای درک بهتر برچسب ها و پیام های بسته بندی آورده شده است:

  • ادعاهای روی جعبه می تواند فریبنده باشد : فقط به این دلیل که غذایی ادعا می کند چربی کمتری دارد یا قندش کاهش می یابد ، به معنای واقعی نیست.
  • حقایق تغذیه : این اطلاعات می تواند برای بسیاری از افراد گیج کننده باشد. مهمترین واقعیتی که افراد دیابتی باید بدنبال آن باشند مقدار کل کربوهیدرات در هر وعده است و باید بفهمید که یک وعده کاملاً بزرگ است.
  • شمارش کربوهیدرات ها : فیبر غذایی نوعی کربوهیدرات است و ممکن است در لیست کربوهیدرات های کل وجود داشته باشد. بدن فیبر غذایی را هضم نمی کند ، بنابراین فرد می تواند آن را از کل کربوهیدرات موجود در غذا کم کند. این روش دقیق تر برای شمارش کربوهیدراتهایی است که می تواند بر قند خون تأثیر بگذارد.
  • به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه کنید : لیست مواد تشکیل دهنده از بالاترین محتوای کل به کمترین مقدار اجرا می شود. اگر شکر در بالا باشد ، ماده اصلی است.
  • به دنبال منابع پنهان قند باشید : شکر می تواند با نامهای مختلفی از جمله شربت ذرت ، فروکتوز و دکستروز در غذاها پنهان شود. آگاهی از هویت های متعدد شکر می تواند به خریدار در انتخاب بهتر کمک کند.
  • محدود کردن مصرف شیرین کننده های مصنوعی را حد امکان کاهش دهید : برخی از مطالعات حاکی از آن است که این ماده می تواند بر سلامتی تأثیر منفی بگذارد و ولع مصرف شیرین را تشویق کند ، گرچه همه دانشمندان موافق نیستند .

 

 

نمونه لیست مواد غذایی سالم

معمولاً لیست مواد غذایی براساس نیازها و خواسته ها هفته به هفته متفاوت است ، اما در ادامه این مبحث نیز یک لیست نمونه برای شروع وجود دارد:

  • سیب: چهار تا هفت
    گوجه فرنگی: دو عدد کوچک
    توت فرنگی کامل: 1 الی 2 پیمانه
    سبزیجات تازه ، سبزیجات منجمد یا هر دو
    ذرت: چهار تا شش گوش
    خیار: یک یا دو عدد کوچک
    ریحان تازه: یک دسته
    یک کیسه سالاد
    پیاز: یک عدد کوچک
    فلفل دلمه ای قرمز: یکی دو عدد فلفل دلمه ای کوچک
    کاهوی رومیایی: یک سر
    کدو سبز یا کدو سبز زرد یا سبز
    سینه مرغ بدون استخوان و بدون پوست
    فیله ماهی قزل آلا وحشی: یک فیله
    شیر بادام یا کتان ، شیرین نشده
    1 تا 2 درصد شیر: ½ – 1 گالن
    پنیر موزارلا تازه: یک توپ
    پنیر پارمزان: حدود ¼ پوند
    سیب زمینی شیرین: دو عدد
    مخلوط برنج وحشی: یک بسته
    عسل ، محلی
    پانسمان شیرین نشده بر پایه روغن زیتون: یک بطری
    سس کباب کم قند و کم سدیم: یک بطری
    روغن زیتون
    اسپری روغن زیتون
    فلفل سیاه
    سس سویا کم سدیم
    نمک
    قهوه
    گردو ، بادام ، یا سایر مغزهای خام