درحالت کلی ، اگرچه معمولاً کدو حلوایی به عنوان یک سبزیجات تصور می شود ، اما در نظر داشته باشید که در اصل کدو حلوایی از لحاظ فنی یک میوه است .

به طور کلی کدو حلوایی کاربردهای آشپزی فوق العاده زیادی دارد که به اکثر دستور العمل های خوش طعم و شیرین اضافه می شود .

همواره کدو حلوایی نه تنها طعمی به دل نشین و خوشمزه ای دارد بلکه بسته ای از ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و آنتی اکسیدان های اساسی را نیز در خود جای داده است .

در این مقاله از نولانو ما قصد داریم همه مواردی که باید درباره کدو حلوایی یا همان کدو تنبل بدانید ، از جمله محتویات تغذیه ای ، فواید فوق العاده برای سلامتی و نحوه اضافه کردن آن به رژیم غذایی ، برای شما بیان کنیم .

 

اطلاعات بالقوه راجع به فواید کدو حلوایی

 فواید کدو حلوایی

 

غنی از مواد مغذی و کم کالری

غالبا اگرچه می توانید کدو تنبل کره ای را به صورت خام بخورید ، اما معمولاً این کدو زمستانی یا به صورت بو داده یا پخته سرو می شود .

یک فنجان (205 گرم) کدو تنبل پخته شده فراهم می کند :

  • کالری: 82
    کربوهیدرات: 22 گرم
    پروتئین: 2 گرم
    فیبر: 7 گرم
    ویتامین A: 457٪ از منابع مرجع مصرف روزانه (RDI)
    ویتامین C: 52٪ از RDI
    ویتامین E: 13٪ از RDI
    تیامین (B1): 10٪ از RDI
    نیاسین (B3): 10٪ از RDI
    پیریدوکسین (B6): 13٪ از RDI
    فولات (B9): 10٪ از RDI
    منیزیم: 15٪ از RDI
    پتاسیم: 17٪ از RDI
    منگنز: 18٪ از RDI

همانطور که می بینید ، کدو سبز کدو تنبل کالری کمی دارد اما با مواد مغذی مهمی و فوق العاده ای همراه است. بنابراین کدو تنبل کره ای علاوه بر ویتامین های که در بالا نیز ذکر شده است ، همچنین منبع خوبی از کلسیم ، آهن ، فسفر و مس می باشد . درنهایت کدو تنبل کم کالری است اما دارای بسیاری از مواد مغذی از جمله ویتامین A ، ویتامین C ، منیزیم و پتاسیم است .

کدو تنبل کره ای

سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی

درحالت معمول کدو تنبل منبعی فوق العاده عالی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی بینظیر است .

بدین ترتیب می توان اشاره کرد که یک وعده یک فنجانی (205 گرم) کدو حلوایی پخته شده بیش از 450٪ از RDI ویتامین A و بیش از 50٪ RDI ویتامین C را تأمین می کند . همچنین غنی از کاروتنوئیدها است ، از جمله بتاکاروتن ، بتا کریپتوکسانتین و آلفا کاروتن ، که همه اینها در اصل رنگدانه های گیاهی هستند که به کدو تنبل رنگ روشنی می دهند .

این ترکیبات کاروتنوئیدهای پروویتامین A هستند ، بدین معنی که بدن شما آنها را به شبکیه و اسید رتینوئیک تبدیل می کند . در حالت کلی ویتامین A برای تنظیم رشد سلول ، سلامت چشم ، سلامت استخوان و عملکرد ایمنی بدن کاملا ضروری و موثر است . همواره جدا از این ، برای رشد و نمو جنین بسیار حیاتی است ، و آن را به عنوان یک ویتامین مهم و چالش برانگیز برای مادران آینده درمی آورد .

همچنین اشاره شده که کدو تنبل دریایی سرشار از ویتامین C است ، یک نوع ماده مغذی محلول در آب که برای عملکرد ایمنی بدن ، سنتز کلاژن ، ترمیم زخم و ترمیم بافت مورد نیاز است .

در مجموع باید گفت که هر دوی این ویتامین A و C به عنوان آنتی اکسیدان های قوی و قدرتمند در بدن شما کار می کنند و از سلول های شما در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد نیز محافظت می کنند .

همواره توجه داشته باشید که این مواد مغذی چشمگیر و بینظیر یکی دیگر از ویتامین های موثر و بالقوه ویتامین E که آنتی اکسیدان های کدو حلوایی است که به محافظت در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند می باشد و ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با سن ، مانند بیماری آلزایمر را به طور جدی کاهش دهد .

در اصل این کدو حلوایی زمستانی دارای ویتامین های گروه B ، از جمله فولات و B6 ،  است که بدن شما برای تولید انرژی و تشکیل گلبول های قرمز به آن نیاز دارد . علاوه بر این ، سرشار از منیزیم ، پتاسیم و منگنز است ، که همه آنها نقش مهمی در سلامت استخوان نیز دارند .

به عنوان مثال ، منگنز به عنوان یک عامل مشترک در تقویت سازی استخوان و روند ساخت بافت استخوان می باشد .

 

 فواید کدو حلوایی

سرطان

در مجموع بررسی ها و تحقیقات حاکی نشان داده است که رژیم های غذایی حاوی برخی از آنتی اکسیدان های خاص موجود در کدو تنبل ، همانند آنتی اکسیدان های کاروتنوئید و ویتامین C ، می توانند به طور چشمگیری خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهند. به عنوان مثال ، بررسی ها نشان داده است که مصرف بیشتر بتاکاروتن و ویتامین C در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد .

بنابراین محققان نیز طبق بررسی های 18 مطالعه نشان داده اند ، افرادی که بیشترین میزان مصرف بتاکاروتن را دارند ، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند ، 24٪ کمتر خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند .همچنین طی یک بررسی دیگر از 21 مطالعه نشان داده است که خطر سرطان ریه به ازای هر 100 میلی گرم ویتامین C اضافی در روز 7٪ کاهش می یابد .

جدا از این ، بررسی 13 مطالعه نشان داده است که سطح بالاتر بتا کاروتن در خون با خطر قابل توجهی پایین تر از مرگ و میر ناشی از همه موارد ، از جمله مرگ ناشی از سرطان مرتبط است .

 

بیماری قلبی

به روش معمولی مدت هاست که خوردن محصولات مقوی با خطر کمتری بیماری قلبی همراه است . اما با این وجود ، ثابت شده است که سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی ، از جمله کدو تنبل ، به ویژه در محافظت در برابر بیماری های قلبی کاملا موثر است.

در اصل آنتی اکسیدان های موجود در این سبزیجات که کاملا شناخته شده است و با رنگ روشن است ، تأثیر زیادی بر سلامت قلب دارند . همچنین تصور می شود که کاروتنوئیدهای موجود در این سبزیجات با کاهش فشار خون ، کاهش التهاب و کنترل بیان ژن های خاص مربوط به بیماری های قلبی ، از سلامت قلب محافظت می کنند .

 

کمک به کاهش وزن

امروزه اکثر اشخاص از مرد و زن گرفته تا دختر و پسر راغب هستند که هر جوری شده با محصولات سالم و مقوی وزن کم کنند و به دنبال کاهش وزن چشمگیری می باشند .

بنابراین میتوان این محصول فوق العاده مقوی و سرشار از پروتئین را نیز معرفی کرد . سپس در همین راستا میتوان اشاره کرد که یک فنجان (205 گرم) کدو تنبل پخته شده فقط 83 کالری دارد و 7 گرم فیبر پر کننده فراهم می کند ، بدیتن ترتیب اگر می خواهید وزن اضافی و چربی بدن خود را از از بین ببرید ، این یک انتخاب عالی و فوق العاده موثری می باشد .

معمولا این نکته مهم را در نظر داشته باشید که این شامل هر دو فیبر نامحلول و محلول است . به طور خاص ، فیبر محلول با کاهش چربی در ارتباط است و نشان داده شده است که اشتها را کاهش می دهد ، این نیز مهم  است زیرا هنگامی که شما می خواهید کالری دریافتی خود را کنترل کنید، تاثیرگذار است .

سر انجام بسیاری از بررسی ها و تحقیقات نشان داده اند که دریافت بیشتر فیبر در رژیم غذایی باعث کاهش وزن و کاهش چربی شکم و بدن نیز می شود .

و درنهایت یک مطالعه بر روی 4667 کودک و نوجوان نشان داد که خطر چاقی در افرادی که بیشترین میزان دریافت فیبر را دارند در مقایسه با افرادی که کمترین فیبر را مصرف کرده اند 21٪ کاهش یافته است . علاوه بر این ، یک مطالعه در 252 زن نشان داد که به ازای هر یک گرم افزایش فیبر غذایی کامل ، وزن 0.55 پوند (0.25 کیلوگرم) و چربی 0.25 درصد کاهش می یابد .

 کدو حلوایی

اضافه کردن کدو حلوایی به رژیم غذایی

در حالت معمول می توان به این موضوع نیز اشاره کرد که اضافه کردن کدو حلوایی به رژیم غذایی یک روش عالی و فوق العاده ای برای بهبود سلامت کلی اشخاص می باشد .

دراصل این یک ماده متنوع است که با طیف وسیعی از طعم دهنده ها ، از شیرینی تا تندی ، به خوبی جفت می شود.

 

همواره در ادامه این مبحث  چند ایده برای ترکیب کدو حلوایی کره در هر دو غذای شیرین و شور ارائه شده است:

کدو تنبل را به صورت مکعب خرد کرده و با یک روغن زیتون ، نمک و فلفل تفت دهید تا یک غذای سریع و خوشمزه ای را تهیه کنید.
هنگام تهیه سیب زمینی سرخ کرده در منزل سیب زمینی را با کدو تنبل عوض کنید .
سالاد های برتر با کدو تنبل بو داده برای تقویت فیبر لازم .
کدو تنبل تمیز را به کالاهای پخته شده مانند نان و کلوچه اضافه کنید.
برای تهیه سوپ خامه ای و بدون لبنیات از پوره کدو تنبل و شیر نارگیل استفاده کنید .
تکه های کدو تنبل را به خورش های دلچسب خود بریزید تا طعمی فوق العاده محبوب و خوشمزه آن را احساس کنید .
با ترکیب لوبیا ، ادویه جات ، سس گوجه فرنگی و کدو تنبل یک چیلی گیاهی بالقوه درست کنید.
نصف کدو حلوایی پخته شده را با مخلوط دلخواه ، سبزیجات و پنیر مورد علاقه خود برای یک شام گیاهی اضافه کنید.
کدو تنبل پخته شده را به غذاهای ماکارونی اضافه کنید یا از آن به عنوان پوره سس استفاده کنید.
کدو تنبل پخته شده را به همراه نمک ، شیر و دارچین برای یک غذای فر خامه ای له کنید .
همچنین برای یک صبحانه دلچسب کدو تنبل بو داده را در کنار تخم مرغ میل کنید .
هنگام تهیه پای یا تارت ، از کدو تنبل خالص به جای کدو تنبل استفاده کنید.
کدو تنبل کره ای کاراملی را به کیک و فریتاتا اضافه کنید.
از کدو تنبل به جای سیب زمینی در ادویه کاری استفاده کنید.
برش های نازک کدو خام کره ای را روی سالادها بریزید تا طعم و بافت منحصر به فردی داشته باشد.

 

در نهایت پیشنهاد می شود با امتحان کدو حلوایی کره ای به جای سایر سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی ، کدو تنبل یا سیب زمینی شیرین ، در آشپزخانه خود آزمایش کنید .

 

 

سخن پایانی:

کدو تنبل سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی مهم و آنتی اکسیدان های ضد بیماری است.

این کدو حلوایی کم کالری و غنی از فیبر ممکن است به شما در کاهش وزن و محافظت در برابر شرایطی مانند سرطان ، بیماری های قلبی کمک شایانی کند .

به علاوه ، همه کاره است و به راحتی به غذاهای شیرین و شور اضافه می شود.

بنابراین توجه لازم را داشته باشید که اضافه کردن کدو تنبل در یک رژیم غذایی متعادل راهی آسان و خوشمزه برای تقویت سلامتی شما می باشد.