سیب زمینی شیرین سبزیجات ریشه ای نشاسته ای شیرین است که در سراسر جهان رشد می کنند.

آنها در اندازه ها و رنگ های متنوعی از جمله نارنجی ، سفید و بنفش موجود هستند و سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند.

آنها چندین فواید سلامتی را ارائه می دهند و به راحتی می توانند به رژیم غذایی شما اضافه شوند.

در این مبحث قصد داریم ، 6 مزایای سلامتی سیب زمینی شیرین را به شما ارائه دهیم .

 

فواید فوق العاده اساسی سیب زمینی شیرین

 

1. بسیار مغذی

سیب زمینی شیرین منبع خوبی از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک فنجان (200 گرم) سیب زمینی شیرین پخته شده با پوست فراهم می کند:

  • کالری: 180
    کربوهیدرات: 41.4 گرم
    پروتئین: 4 گرم
    چربی: 0.3 گرم
    فیبر: 6.6 گرم
    ویتامین A: 769٪ از ارزش روزانه (DV)
    ویتامین C: 65٪ از DV
    منگنز: 50٪ DV
    ویتامین B6: 29٪ از DV
    پتاسیم: 27٪ DV
    پانتوتنیک اسید: 18٪ DV
    مس: 16٪ DV
    نیاسین: 15٪ DV

سیب زمینی

به علاوه ، سیب زمینی های شیرین ، به ویژه انواع نارنجی و بنفش آن سرشار از آنتی اکسیدان هایی هستند که بدن شما را از رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

در حقیقت رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به DNA آسیب رسانده و باعث التهاب شوند.

آسیب رادیکال آزاد با بیماری های مزمن مانند سرطان ، بیماری های قلبی و پیری مرتبط است. بنابراین ، خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان برای سلامتی شما مفید است .

در نهایت سیب زمینی شیرین از سبزیجات ریشه نشاسته ای است که سرشار از فیبر ، ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

آنها همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که بدن شما را از آسیب رادیکال آزاد و بیماری مزمن محافظت می کنند.

 

 


بیشتر بخوانید : فواید فوق العاده بی نظیر زردآلو


 

2. بهبود عملکرد مغز

مصرف سیب زمینی شیرین بنفش ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد .

بررسی ها و مطالعات حیوانی نشان داده اند که آنتوسیانین های موجود در سیب زمینی شیرین بنفش می توانند با کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب رادیکال آزاد از مغز محافظت کنند .

با استفاده از عصاره سیب زمینی شیرین غنی از آنتوسیانین ، یادگیری و حافظه در موش ها بهبود یافته است ، احتمالاً به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن است.

اکنون هیچ مطالعه ای برای آزمایش این اثرات در انسان صورت نگرفته است ، اما به طور کلی رژیم های غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و آنتی اکسیدان ها با 13٪ خطر پایین آمدن روانی و زوال عقل همراه هستند.

 

3. ارتقاء سلامت روده

فیبر و آنتی اکسیدان موجود در سیب زمینی شیرین برای سلامتی روده مفید است.

سیب زمینی شیرین حاوی دو نوع فیبر است: محلول و نامحلول.

بدن شما نمی تواند هضم شود.

بنابراین ، فیبر در دستگاه گوارش شما باقی می ماند و انواع مزایای سلامتی مرتبط با روده را فراهم می کند.

انواع خاصی از فیبر محلول : که به عنوان الیاف چسبناک شناخته می شوند ، آب را جذب می کنند و مدفوع شما را نرم می کنند.

از طرفی دیگر ، الیاف غیر چسبناک و غیر محلول ، آب را جذب نمی کنند و به صورت فله اضافه می کنند .

برخی از الیاف محلول و نامحلول نیز می توانند توسط باکتری های موجود در روده بزرگ شما تخمیر شوند و ترکیباتی به نام اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه ایجاد می کنند که سلول های روده شما را سوخت می کنند و آنها را سالم و قوی نگه می دارند .

رژیم های غذایی سرشار از فیبر حاوی 20 الی 33 گرم در روز با خطر کمتری از سرطان روده بزرگ و حرکات منظم روده مرتبط هستند .

آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین ممکن است مزایای روده را نیز به همراه داشته باشد.

همواره مطالعات لوله آزمایش نشان داده است که آنتی اکسیدان های موجود در سیب زمینی شیرین بنفش باعث رشد باکتری های روده سالم ، از جمله گونه های خاص Bifidobacterium و Lactobacillus می شود .

در حقیقت مقادیر بیشتر این نوع باکتری ها در روده با سلامت بهتر روده و خطر کمتری از شرایطی مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و اسهال عفونی همراه است .

 


بیشتر بخوانید : از هضم غذا های مختلف چه می دانید؟


فواید سیب زمینی شیرین

4. دارای خواص ضد سرطان

سیب زمینی شیرین آنتی اکسیدان های مختلفی را ارائه می دهد ، که ممکن است به محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان ها کمک کند .

آنتوسیانین ها ، گروهی از آنتی اکسیدان ها است که در سیب زمینی های شیرین بنفش یافت می شوند ، در مطالعات لوله آزمایش از جمله مثانه ، روده بزرگ ، معده و پستان ، رشد برخی از سلول های سرطانی را کند می کنند.

به طور مشابه ، موش های حاوی رژیم های غذایی سرشار از سیب زمینی شیرین بنفش میزان کمتری از سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه را نشان دادند ، همواره نشان می دهد که آنتوسیانین موجود در سیب زمینی ممکن است اثر محافظتی داشته باشد.

عصاره سیب زمینی شیرین پرتقال و پوست سیب زمینی شیرین همچنین در مطالعات لوله آزمایش دارای خاصیت ضد سرطانی است.

با این حال ، مطالعات هنوز برای آزمایش این اثرات در انسان انجام نشده است.

 

 

5. سلامت چشم سالم

سیب زمینی های شیرین به میزان فوق العاده ای سرشار از بتاکاروتن هستند ، آنتی اکسیدان مسئول رنگ روشن پرتقال سبزیجات است.

در حقیقت ، یک فنجان (200 گرم) سیب زمینی شیرین پرتقالی پخته شده با پوست ، بیش از هفت برابر مقدار بتاکاروتن را که به طور متوسط ​​بزرگسالان در روز نیاز دارد ، تأمین می کند .

بتاکاروتن در بدن شما به ویتامین A تبدیل شده و از آن برای تشکیل گیرنده های ردیابی کننده نور در داخل چشم شما استفاده می شود.

کمبود شدید ویتامین A در کشورهای در حال توسعه یک نگرانی محسوب می شود و می تواند منجر به نوع خاصی از نابینایی شود که به زروفتالمی معروف است.

خوردن غذاهای سرشار از بتاکاروتن ، مانند سیب زمینی شیرین با پرتقال ، ممکن است به جلوگیری از این بیماری کمک کند .

در حقیقت به نظر می رسد سیب زمینی شیرین بنفش فواید بینایی هم دارد.

مطالعات لوله های آزمایشگاهی نشان داده اند که آنتوسیانین هایی که ارائه می دهند می توانند سلول های چشم را از آسیب محافظت کنند ، که ممکن است برای سلامت کلی چشم قابل توجه باشد .

فواید سیب زمینی شیرین

6. پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن

سیب زمینی شیرین با پرتقال یکی از غنی ترین منابع طبیعی بتاکاروتن است ، یک ترکیب گیاهی است که در بدن شما تبدیل به ویتامین A می شود.

ویتامین A برای سیستم ایمنی سالم بسیار مهم و حیاتی است ، و سطح پایین خون هم با کاهش ایمنی مرتبط است .

همچنین برای حفظ غشای مخاطی سالم ، به ویژه در آستر روده شما ، مهم است.

روده جایی است که بدن شما در معرض بسیاری از عوامل بیماری زای احتمالی بیماری قرار دارد. بنابراین ، روده سالم بخش مهمی از سیستم ایمنی سالم است.

بررسی ها و تحقیقات نشان داده اند که کمبود ویتامین A باعث افزایش التهاب روده می شود و توانایی سیستم ایمنی بدن برای پاسخگویی صحیح در برابر تهدیدات احتمالی را کاهش می دهد .

هم اکنون هیچ مطالعه ای برای تعیین اینکه آیا سیب زمینی های شیرین ، به ویژه ، روی ایمنی بدن تأثیر دارند ، انجام نشده است ، اما خوردن آنها به طور مرتب می تواند به جلوگیری از کمبود ویتامین A کمک کند .

 


بیشتر بخوانید : مواد غذایی ارگانیک چیست ؟


 

چگونه سیب زمینی شیرین را در رژیم غذایی خود قرار دهیم؟

  • سیب زمینی شیرین به راحتی به رژیم غذایی شما اضافه می شود.
  • از آن ها یا بدون پوست لذت می برد و می توان آن را پخت ، جوشانده ، کباب شده ، سرخ شده ، بخارپز ، یا تابه پخته کرد.
  • شیرینی طبیعی آنها با بسیاری از چاشنی های مختلف جفت می شود و می توان از آنها در هر دو غذای خوش طعم و شیرین لذت برد.
  • برخی از راه های محبوب برای لذت بردن از سیب زمینی شیرین عبارتند از:
  • چیپس سیب زمینی شیرین: پوست کنده شده ، ریز خرد شده و پخته یا سرخ شده.
  • سیب زمینی سرخ شده سیب زمینی: پوست کنده ، برش داده شده و به صورت پخته یا سرخ شده.
  • نان تست سیب زمینی شیرین: برش های نازک را برش داده ، برشته شده و با مواد تشکیل دهنده مانند کره گردو یا آووکادو در صدر قرار دهید .
  • سیب زمینی شیرین پوره شده: پوست کنده شده ، آب پز و پوره شده با شیر و چاشنی.
  • سیب زمینی شیرین پخته شده: کاملاً پخته شده در فر قرار دهید.
  • در کالاهای پخته شده: پوره سیب زمینی شیرین رطوبت را بدون چربی اضافه می کند.
  • تهیه سیب زمینی شیرین با کمی چربی : مانند روغن نارگیل ، روغن زیتون یا آووکادو ، می تواند به تقویت جذب بتاکاروتن کمک کند زیرا این ماده غذایی محلول در چربی است.

اگرچه پخت و پز سیب زمینی شیرین مقدار بتاکاروتن آنها را کمی کاهش می دهد ، اما هنوز حداقل 70٪ این ماده مغذی را حفظ می کنند و منبع خوبی محسوب می شوند .

 

سخن پایانی

بنابراین سیب زمینی شیرین یک سبزی ریشه ای همه کاره است که به روش های مختلفی قابل تهیه است.

سیب زمینی شیرین از سبزیجات ریشه ای پر ماده مغذی است که در رنگ های متنوعی قرار می گیرد.

آنها سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان هستند ، که بدن شما را از آسیب رادیکال آزاد محافظت می کنند و باعث تقویت روده و مغز می شوند.

آنها همچنین به طور فوق العاده سرشار از بتاکاروتن هستند ، که برای حمایت از بینایی خوب و سیستم ایمنی بدن به ویتامین A تبدیل می شوند.

سیب زمینی های شیرین همه کاره هستند و می توانند در هر دو غذای شیرین و خوش طعم تهیه شوند ، و آنها را به گزینه ای استثنایی برای کربوهیدرات برای اکثر مردم تبدیل می کند.