استرس چیست ؟

استرس یک احساس درونی به موجب عدم توانایی کنار آمدن با خواسته ها و رویدادهای خاص است و اگر فردی برای مدیریت آن قدم بر ندارد ، استرس می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود . این خواسته ها می تواند ناشی از کار ، روابط ، فشارهای مالی و موقعیت های دیگر باشد ؛ همچنین هر چیزی که چالش یا تهدیدی برای رفاه فرد واقعی یا قابل درک ایجاد کند ، می تواند استرس ایجاد کند . استرس می تواند یک محرک باشد که برای بقا ضروری است . مکانیسم جنگ یا پرواز بدن به فرد می گوید که چه موقع و چگونه باید به خطر پاسخ دهد . با این حال ، هنگامی که بدن خیلی زود تحریک می شود یا عوامل استرس زا در یک زمان زیاد است ، می تواند سلامت روحی و جسمی فرد را تضعیف کرده و مضر شود . فرد مبتلا به استرس ممکن است فشار خون بالا داشته باشد .

غلاوه بر این ها ، عوامل محیطی که این واکنش را تحریک می کنند عوامل استرس زا نامیده می شوند . به عنوان مثال می توان به سر و صدا ، رفتار پرخاشگرانه ، ماشین پر سرعت و لحظات ترسناک در فیلم ها اشاره نمود . شایان ذکر است که احساس استرس همزمان با تعداد عوامل استرس زا افزایش می یابد . در ادامه مقاله نولانو با ما همراه باشید تا برخی از مهم ترین علت های ایجاد این عارضه و راه های درمان آن را برایتان شرح دهیم .

 

استرس
انواع استرس

موسسه ملی سلامت روان (NIMH) دو نمونه از انواع استرس را مشخص کرده که عبارت اند از :

استرس حاد

این نوع استرس کوتاه مدت است و معمولاً شایع ترین نوع استرس است . استرس حاد غالباً هنگامی ایجاد می شود که افراد فشارهای حوادثی را که اخیراً رخ داده اند در نظر بگیرند یا در آینده نزدیک با چالش های آینده روبرو شوند . به عنوان مثال ، ممکن است فردی نسبت به یک بحث اخیر یا یک مهلت مقرر در آینده استرس داشته باشد . با این حال ، هنگامی که فرد بحث را برطرف کرد یا مهلت مقرر را رعایت کرد ، استرس کاهش می یابد یا از بین می رود . شایان توجه است که عوامل استرس زای حاد غالباً جدید هستند و تمایل دارند یک راه حل واضح و فوری داشته باشند .

حتی با وجود چالش های دشوارتری که مردم با آن روبرو هستند ، راه های احتمالی برای برون رفت از شرایط وجود دارد . استرس حاد به اندازه استرس طولانی مدت و مزمن آسیب نمی بیند . اثرات کوتاه مدت شامل سردردهای تنشی و ناراحتی معده و همچنین میزان ناراحتی متوسط ​​است . با این حال ، موارد مکرر استرس حاد برای مدت طولانی می توانند مزمن و مضر شوند .

علل استرس

استرس مزمن

این نوع استرس در مدت طولانی ایجاد می شود و مضرتر است . فقر مداوم ، یک خانواده ناکارآمد یا یک ازدواج ناخوشایند نمونه هایی از موقعیت هایی است که می تواند باعث استرس مزمن شود . در واقع این استرس هنگامی رخ می دهد که فرد نمی تواند راهی برای جلوگیری از عوامل استرس زا خود ببیند و دیگر به دنبال راه حل نیست . یک تجربه آسیب زا در اوایل زندگی نیز ممکن است به استرس مزمن کمک کند . استرس مزمن بازگشت بدن به سطح طبیعی فعالیت هورمون استرس را دشوار می کند ، که می تواند باعث ایجاد مشکل در سیستم های زیر شود :

  • قلبی عروقی
  • تنفسی
  • خواب
  • مصون
  • تولید مثل

استرس مداوم همچنین می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا و بیماری های قلبی از جمله ایست قلبی را در فرد افزایش دهد . افسردگی ، اضطراب و سایر اختلالات بهداشت روان ، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ، می توانند با مزمن شدن استرس ایجاد شوند . استرس مزمن می تواند بدون توجه ادامه یابد ، زیرا افراد می توانند به احساس تحریک و ناامیدی عادت کنند . این می تواند بخشی از شخصیت فرد شود ، و آنها را بدون در نظر گرفتن سناریو هایی که مواجه می شوند ، دائماً مستعد اثرات استرس شوند . افراد مبتلا به استرس مزمن در معرض خطر آخرین شکست هستند که می تواند منجر به خودکشی ، اقدامات خشن ، حمله قلبی یا سکته مغزی شود .

علل استرس

علل استرس

شناخت علت های بوجود آمدن این عارضه بسیار مهم می باشد ؛ چرا که می تواند در درمان زود هنگام و پیشگیری از ابتلا بسیار کاربردی عمل کند . واکنش افراد نسبت به موقعیت های استرس زا متفاوت است . آنچه برای یک فرد استرس زا است ممکن است برای شخص دیگری استرس زا نباشد و تقریباً هر رویدادی بالقوه می تواند باعث استرس شود . هیچ دلیلی قابل شناسایی نیست که چرا یک شخص در هنگام مواجهه با همان استرس زا کمتر از شخص دیگر احساس استرس کند . شرایط بهداشت روانی ، مانند افسردگی و ایجاد احساس ناامیدی ، بی عدالتی و اضطراب باعث می شود که برخی از افراد راحت تر از دیگران احساس فشار کنند . تجربیات قبلی ممکن است بر نحوه واکنش فرد در برابر عوامل استرس زا تأثیر بگذارد . در اینجا برخی از مهم ترین رویدادهای مهم عمده زندگی که می توانند موجب ایجاد استرس شوند را ذکر کرده ایم :

  • بیماری
  • نقل مکان
  • آلودگی
  • مشکلات خانوادگی
  • پدر و مادر شدن
  • داغدار شدن
  • کمبود وقت و پول
  • روابط ، ازدواج و طلاق
  • مسائل شغلی یا بازنشستگی
  • سقط جنین
  • رانندگی در ترافیک سنگین و ترس از تصادف
  • سر و صدا یا ازدحام بیش از حد در مکانی
  • انتظار برای نتیجه مهم

تشخیص استرس

تشخیص استرس برای درمان سریع تر عارضه ، بسیار مهم می باشد . یک پزشک معمولاً با پرسش از فرد در مورد علائم و رویدادهای زندگی ، استرس را تشخیص می دهد . تشخیص استرس می تواند چالش برانگیز باشد زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد . پزشکان از پرسشنامه ها ، اقدامات بیوشیمیایی و تکنیک های فیزیولوژیکی برای شناسایی استرس استفاده کرده اند . با این حال ، ممکن است این موارد عینی یا مثر نباشد . مستقیم ترین راه برای تشخیص استرس و تأثیرات آن بر فرد ، مصاحبه حضوری جامع ، استرس محور است .

درمان استرس

درمان شامل استفاده از برخی روش های سبک زندگی موثر برای کاهش ان عارضه و در صورت وخامت آن ، مصرف برخی از داروهای خاص می باشد . روش های درمانی که ممکن است به فرد در آرامش کمک کند ، شامل رایحه درمانی و رفلکسولوژی است . برخی از ارائه دهندگان بیمه این نوع درمان را تحت پوشش قرار می دهند . با این حال ، برای افراد مهم است که قبل از پیگیری این روش درمانی ، با ارائه دهنده خود بررسی کنند . دانستن جزئیات مربوط به یک درمان بالقوه می تواند از افزودن آن به هرگونه استرس مداوم جلوگیری کند .

تشخیص استرس

داروها

پزشکان معمولاً برای مقابله با استرس داروهایی را تجویز نمی کنند ، مگر اینکه آنها بیماری زمینه ای مانند افسردگی یا اختلال اضطراب را درمان کنند . در چنین مواردی ممکن است داروی ضد افسردگی تجویز کنند . با این حال ، این خطر وجود دارد که این دارو به جای کمک به فرد در مقابله با آن ، فقط استرس را پوشانده باشد . داروهای ضد افسردگی همچنین می توانند عوارض جانبی داشته باشند و ممکن است برخی از عوارض استرس مانند کم میل جنسی را بدتر کنند . توسعه استراتژی های مقابله ای قبل از اینکه استرس مزمن یا شدید شود می تواند به فرد کمک کند تا شرایط جدید را مدیریت کرده و سلامت جسمی و روانی خود را حفظ کند . افرادی که قبلاً دچار فشار روانی شده اند باید به دنبال کمک پزشکی باشند .

روش های مدیریتی استرس

ورزش منظم ممکن است به کنترل استرس کمک کند .  افراد ممکن است دریابند که انجام برخی اقدامات می تواند در سبک زندگی به آنها کمک کند و احساسات ناشی از استرس و فشار روانی را کنترل یا از آن جلوگیری کنند . در اینجا برخی از این روش ها را بیان کرده ایم :

تغذیه

یک رژیم غذایی متعادل و سالم حاوی میوه و سبزیجات فراوان می تواند به حفظ سیستم ایمنی بدن در زمان استرس کمک کند . رژیم غذایی نامناسب می تواند منجر به سلامتی و استرس اضافی شود .

درمان استرس

ورزش

یک بررسی در سال 2017 نشان داد که ورزش می تواند اختلال حافظه را در افراد دارای استرس کاهش دهد ، اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این مورد روی انسان لازم می باشد .

مدیریت اولویت

ممکن است به صرف کمی وقت برای تنظیم لیست کارهای روزمره و تمرکز روی کارهای فوری یا حساس به زمان کمک کند . پس از آن افراد می توانند تمرکز خود را بر آنچه که در طول روز انجام داده اند و یا انجام داده اند متمرکز کنند ، نه اینکه به وظایفی که هنوز انجام نداده اند بپردازند .

زمان

افراد باید مدتی را برای تنظیم برنامه های خود ، استراحت و پیگیری منافع خود اختصاص دهند .

تنفس و آرامش

مدیتیشن ، ماساژ و یوگا می توانند به شما برای کاهش استرس کمک کنند . روش های تنفس و آرامش می توانند ضربان قلب را کاهش دهند و باعث آرامش شوند . تنفس عمیق نیز قسمت اصلی مراقبه ذهن آگاهی است .

صحبت کردن

به اشتراک گذاشتن احساسات و نگرانی ها با خانواده ، دوستان و همکاران شغلی ممکن است به فرد کمک کند احساس انزوا را در خود کاهش دهد .

تصدیق علائم

فرد می تواند نسبت به مسئله ایجاد فشار روانی چنان مضطرب باشد که متوجه تأثیرات روی بدن خود نشود . مهم است که مراقب هرگونه تغییر باشید .

تکنیک های کنترل استرس

  • از بین بردن یا تغییر منبع استرس
  • تغییر نحوه مشاهده یک فرد در یک رویداد استرس زا
  • کاهش تأثیراتی که استرس ممکن است بر بدن داشته باشد .
  • یادگیری روش های جایگزین کنار آمدن

 

عوارض استرس

عوارض استرس

در اینجا برخی از اثرات جسمی استرس که می تواند برای سلامتی بسیار مضر باشند را ذکر کرده ایم :

  • سردرد و تعریق
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلات
  • غش کردن
  • کشش عصبی
  • عصبانیت و تحریک پذیری
  • مسائل تمرکز
  • غمگینی ، خستگی ، افسردگی ، اضطراب
  • احساس ناامنی
  • فراموشی
  • بیماری قلبی و ناراحتی معده
  • فشار خون بالا
  • ایمنی پایین تر در برابر بیماری ها
  • بی خوابی
  • اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی)