ویتامین A شامل گروهی از ترکیبات محلول در چربی می باشد که برای سلامت انسان بسیار ضروری هستند . آنها برای بهبود بسیاری از فرایندها در بدن از جمله حفظ سلامت بینایی ، اطمینان از عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن و اندام ها و کمک به رشد مناسب نوزادان در رحم به شیوه ای کاربردی عمل می کنند . توصیه می شود که مردان 900 میکروگرم ، زنان 700 میکروگرم و کودکان و نوجوانان 300 تا 600 میکروگرم ویتامین A در روز مصرف نمایند .
علاوه بر این ، ترکیبات ویتامین A هم در غذاهای حیوانی و هم در گیاهان یافت می شود و به دو شکل ویتامین A و پروویتامین A از قبل ساخته شده و ویتامین A ساخته شده به عنوان فرم فعال ویتامین وجود داشته و شناخته می شود . همچنین بهتر است بدانید که این ماده مغذی را در محصولات حیوانی از جمله گوشت ، مرغ ، ماهی و لبنیات می توان یافت . پرو وتامین A ، کاروتنوئیدها ، آلفا کاروتن ، بتاکاروتن و بتا کریپتوکسانتین ، فرم غیرفعال ویتامین موجود در گیاهان هستند که این ترکیبات به فرم فعال در بدن شما تبدیل می شوند . به عنوان مثال ، بتاکاروتن در روده کوچک شما به رتینول (شکل فعال ویتامین A) تبدیل می شود . در ادامه مقاله نولانو همراه ما باشید تا برخی از مهم ترین خواص این ویتامین برای سلامتی را برایتان بیان کنیم .

خواص ویتامین A

خواص ویتامین A

ویتامین A برای بسیاری از فرآیندهای مهم در بدن شما ضروری می باشد . این ماده برای حفظ سلامت بینایی ، اطمینان از عملکرد طبیعی اندامها و سیستم ایمنی بدن و همچنین ایجاد رشد و تکامل طبیعی نوزادان در رحم استفاده می شود . ویتامین A بسیار کم و بیش از حد می تواند بر سلامتی شما اثرات منفی بگذارد . برخی دیگر از مزایا آن عبارت اند از :

فوايد ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی

از دیگر مزیت های این ویتامین برای سلامتی ، تقویتی سیستم ایمنی بدن می باشد . ویتامین A در حفظ دفاع طبیعی بدن شما نقشی ضروری  ایفا می کند . این امر شامل موانع مخاطی در چشم ها ، ریه ها ، روده و دستگاه تناسلی شما است که به دام انداختن باکتری ها و سایر عوامل عفونی کمک می کند . همچنین در تولید و عملکرد گلبول های سفید خون نقش دارد که به جذب و پاکسازی باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا از جریان خون کمک می کند . توجه داشته باشید که این امر بدان معنی است که کمبود ویتامین A می تواند حساسیت شما را نسبت به عفونت افزایش دهد و در صورت بیماری بهبودی را به تأخیر بیندازد .بنا براین مصرف این ویتامین برای سلامتی توصیه می شود .

خواص ویتامین A برای بارداری

از دیگر مزایای این ویتامین برای سلامتی ، کمک به بانوان باردار برای سلامت خود و نوزاد می باشد . بعلاوه ویتامین A برای حفظ سیستم تولید مثل سالم در زنان و مردان و همچنین اطمینان از رشد و نمو طبیعی جنین در دوران بارداری مهم می باشد . بررسی های اخیر صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که کمبود رشد سلول های اسپرم را مسدود کرده و سبب ناباروری می شود . به همین ترتیب ، یک بررسی دیگر صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که کمبود ویتامین A در زنان می تواند با کاهش کیفیت تخمک و تأثیر بر کاشت تخمک در رحم ، روی تولید مثل تأثیر بگذارد .
همچنین در زنان باردار ، ویتامین A در رشد و تکامل بسیاری از اندام ها و ساختارهای اصلی کودک متولد نشده ، از جمله اسکلت ، سیستم عصبی ، قلب ، کلیه ها ، چشم ها ، ریه ها و لوزالمعده نقش دارد . با این حال ، اگرچه بسیار کمتر از کمبود ویتامین A است ، اما ویتامین A زیادی در دوران بارداری می تواند برای کودک در حال رشد نیز مضر باشد و منجر به نقایص مادرزادی شود . بنابراین ، بسیاری متخصصین توصیه کرده اند که زنان از غذاهایی که حاوی مقادیر غلیظ ویتامین A هستند مانند پاته و کبد و همچنین مکمل های حاوی ویتامین A در دوران بارداری خودداری کنند .

فواید ویتامین A برای سلامت استخوان

بهبود استخوان ها و حفظ سلامت آنها از دیگر مزیت های این ویتامین برای سلامتی می باشد . مواد مغذی کلیدی مورد نیاز برای حفظ سلامت استخوان ها با افزایش سن ، پروتئین ، کلسیم و ویتامین D هستند . شایان ذکر است که خوردن ویتامین A به اندازه کافی برای رشد و تکامل مناسب استخوان ها نیز ضروری است و کمبود این ویتامین با سلامت ضعیف استخوان مرتبط می باشد . همچنین افرادی که سطح ویتامین A خون کمتری دارند ، در معرض خطر شکستگی استخوان بیشتر از افراد با سطح سالم هستند .
بعلاوه افرادی که بیشترین مقدار کل ویتامین A را در رژیم غذایی خود دارند ، 6٪ خطر شکستگی دارند . با این حال ، کمبود ویتامین A ممکن است تنها مشکل در مورد سلامت استخوان ها نباشد . برخی بررسی های صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که افرادی که دارای ویتامین A زیادی هستند خطر شکستگی کمتری نسبت به مبتلایان به کمبود این ویتامین دارند .

خواص ویتامین A

خواص ویتامین A برای سرطان

از دیگر مزیت های این ویتامین برای سلامتی ، کمک به مبتلایان سرطان برای کاهش علائم خود و جلوگیری از ابتلا به این عارزضه می باشد . سرطان هنگامی بوجود می آید که سلول های غیرطبیعی به روشی کنترل نشده شروع به رشد یا تقسیم می کنند . از آنجا که ویتامین A نقش مهمی در رشد و تکامل سلول های شما دارد ، تأثیر آن بر خطر سرطان و نقش آن در پیشگیری از سرطان مورد توجه دانشمندان قرار دارد . در یک بررسی صورت گرفته در این زمینه ، مصرف مقادیر بالاتر ویتامین A به صورت بتاکاروتن با کاهش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله لنفوم هوچکین و همچنین سرطان دهانه رحم ، سرطان ریه و سرطان مثانه نشان داده شد .

فواید ویتامنی A برای سلامتی چشم

شایان توجه است ، این ویتامین از شما در برابر نابینایی شبانه و کاهش نابینایی ناشی از سن محافظت می کند . در واقع این ویتامین برای تبدیل نوری که به چشم شما برخورد می کند به سیگنال الکتریکی قابل ارسال به مغز مورد نیاز می باشد . جالب است بدانید ، یکی از اولین علائم کمبود ویتامین A می تواند شب کوری باشد که به نام نیکتالوپی معروف است . شب کوری در افرادی که کمبود ویتامین A دارند رخ می دهد ، زیرا این ویتامین یکی از اجزای اصلی رنگدانه رودوپسین است . رودوپسین در شبکیه چشم شما یافت می شود و به نور بسیار حساس است . افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ، می توانند در طول روز به طور عادی ببینند ، اما در تاریکی به دلیل تلاش چشم هایشان برای گرفتن نور در سطوح پایین ، بینایی آنها کاهش می یابد .
بعلاوه برای جلوگیری از شب کوری ، خوردن مقادیر کافی بتاکاروتن ممکن است به کاهش کاهش بینایی که برخی از افراد با افزایش سن تجربه می کنند ، کمک کند . همچنین به نظر می رسد که تخریب ماکولای وابسته به سن (AMD) مهمترین علت نابینایی در کشورهای پیشرفته می باشد . اگرچه علت دقیق آن ناشناخته است ، اما تصور می شود که نتیجه آسیب سلولی به شبکیه باشد که ناشی از استرس اکسیداتیو است .

خواص ویتامین A برای آکنه

از دیگر مزیت های ویتامین A برای سلامتی می توان به بهبود آکنه و کاهش علائم آن اشاره نمود . در واقع آکنه نوعی اختلال پوستی مزمن و التهابی می باشد . افراد مبتلا به این بیماری دچار لکه های دردناک و جوش های سرسیاه می شوند که معمولاً در صورت ، پشت و قفسه سینه دیده می شوند . این لکه ها در صورت گرفتگی غدد چربی با پوست و روغن های مرده ایجاد می شوند . این غدد در غده های موی پوست شما یافت می شود و سبوم ، ماده ای روغنی و مومی که پوست شما را چرب و ضد آب نگه می دارد را تولید می کند .
اگرچه این لکه ها از نظر جسمی بی خطر هستند ، اما ممکن است آکنه بر سلامت روان افراد تأثیر جدی بگذارد و منجر به کاهش عزت نفس ، اضطراب و افسردگی شوند . گفته شده است که کمبود ویتامین A ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد ، زیرا موجب تولید بیش از حد پروتئین کراتین در فولیکول های مو می شود این امر سبب می شود که ایجاد سلول های مرده در پوست برای از بین بردن فولیکول های مو مشکل تر شود و منجر به انسداد شود .

عوارض ویتامین A

عوارض ویتامین A

این ویتامین نیز مانند سایر مغذیات سلامتی ، ممکن است در کنار خواص متعدد برای سلامتی ، عوارض و مشکلاتی را نیز برای برخی افراد ایجاد کند . در واقع مصرف بیش از حد ویتامین A می تواند خطرناک باشد . ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که در بدن شما ذخیره می شود . این بدان معنی است که مصرف بیش از حد می تواند منجر به سطوح سمی شود . همچنین هیپرویتامینوز A در اثر مصرف بیش از حد ویتامین A از طریق رژیم غذایی یا مکمل های حاوی این ویتامین ایجاد می شود . علائم می تواند شامل حالت تهوع ، سرگیجه ، سردرد و حتی مرگ باشد . اگرچه ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد از رژیم غذایی ایجاد شود ، اما این در مقایسه با مصرف زیاد مکمل ها و داروها نادر است .