قارچ های خوراکی می توانند چندین ماده مغذی مهم را تأمین کنند . آنها خواص بسیاری برای سلامت بدن ارائه می دهند و در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک ترکیبات مختلف و مشخصات تغذیه ای مخصوص به خود را دارا می باشند . این سبزی خوشمزه محبوبیت بسیاری در میان سلیقه های متعدد دارد و می توان آنها را تازه ، کنسرو شده یا خشک میل نمود . علاوه بر خواص تغذیه ای قارچ ، در برخی از انواع طب سنتی نیز از این سبزی استفاده می شود . سالهاست که از آنها برای توانایی منحصر به فرد خود در افزودن طعم در بسیاری از غذاهای مختلف فرهنگهای مختلف استفاده می شود . اگرچه آنها در واقع قارچ هستند ، اما قارچ ها در دسته سبزیجات به منظور پخت و پز قرار می گیرند . قارچ ها به شما امکان می دهند که طعم اضافی بدون سدیم یا چربی در رژیم های غذایی اضافه کنید . در ادامه مقاله نولانو برخی دیگر از خاصیت های این سبزی مغذی را ذکر کرده ایم ؛ با ما همراه باشید .

 

خواص قارچ

انواع قارچ

در حقیقت حدود 2000 نوع قارچ خوراکی وجود دارد ، اما فقط تعداد انگشت شماری از آنها برای مصارف عامیانه موجود می باشد . برخی از انواع قارچ ها عبارت اند از :

  • مروارید
  • قاصدک
  • انوکی
  • پورتوبلو
  • شیاتاکه
  • صدف خوراکی
  • گوش چوبی
  • سفید یا دکمه
  • کرمینی قهوه ای

خواص قارچ

قارچ می تواند علاوه بر یک رژیم غذایی متنوع ، مفید باشد . تهیه و تهیه انواع مواد مغذی آسان است .مردم فقط باید قارچ را از منبع معتبر بخورند ، زیرا بعضی از انواع آن سمی است و می تواند منجر به مرگ افراد شود . برخی دیگر از خاصیت های این میوه عبارت اند از :

فواید قارچ برای سرطان

محتوای آنتی اکسیدان موجود در قارچ ها ممکن است به جلوگیری از سرطان ریه ، سرطان پروستات ، سرطان پستان و سایر انواع سرطان کمک کند . برررسی های صورت گرفته بیان می دارند که سلنیوم می تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند . قارچ ها همچنین حاوی مقدار کمی ویتامین D هستند که بررسی ها نشان می دهد ، مکمل ویتامین D ممکن است به پیشگیری یا درمان برخی از انواع سرطان کمک کند . کولین یکی دیگر از آنتی اکسیدان های موجود در قارچ است . مصرف کولین می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد ؛ یک بررسی دیگر نشان داده که این امر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد . شایان ذکر است که مصرف یک ماده مغذی به عنوان مکمل با مصرف آن در رژیم غذایی یکسان نیست .

خواص آنتی اکسیدانی قارچ

پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در قارچ ممکن است برای سلامتی فرد مفید باشد . قارچ ها حاوی پروتئین ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند . اینها می توانند مزایای مختلف سلامتی داشته باشند . به عنوان مثال ، آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که به بدن کمک می کنند تا رادیکال های آزاد را از بین ببرد . رادیکال های آزاد محصولات جانبی سمی متابولیسم و ​​سایر فرآیندهای بدن هستند . آنها می توانند در بدن تجمع می یابد و اگر بیش از حد بسیاری از جمع آوری شوند موجب اکسیداتیو استرس می شود . این می تواند برای سلول های بدن آسیب رساننده باشد و آسیب های مختلفی برای سلامتی ایجاد کند . در اینجا برخی از عوامل آنتی اکسیدانی موجود در قارچ ها را ذکر کرده ایم :

  • سلنیوم
  • ویتامین C
  • کولین

خواص قارچ برای دیابت

از دیگر خاصیت های این ماده برای سلامتی ، کمک به مبتلایان دیابتی و کاهش علائم آنان می باشد . در واقع فیبر غذایی موجود در قارچ ممکن است به مدیریت تعدادی از شرایط سلامتی از جمله دیابت نوع 2 کمک کند . در یک بررسی در سال 2015 نشان داد که افرادی که فیبر زیادی می خورند ممکن است در معرض خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 باشند . برای کسانی که قبلاً آن را دارند ، فیبر ممکن است به کاهش سطح گلوکز خون کمک کند . یک فنجان قارچ خام به وزن 70 گرم تقریباً 1 گرم فیبر تأمین می کند . قارچ ، لوبیا ، برخی از سبزیجات ، برنج قهوه ای و غذاهای سبوس دار همه می توانند به نیاز روزانه فرد به فیبر کمک کنند .

 

خواص قارچ

سرشاری قارچ ها از فلز مس

مس به بدن شما کمک می کند سلول های قرمز خون ایجاد کند که برای رساندن اکسیژن به بدن استفاده می شود . این ماده معدنی همچنین برای سایر فرایندهای بدن مانند حفظ سلامت استخوان ها و اعصاب مهم است . حتی بعد از پخته شدن ، یک وعده فنجان قارچ می تواند تقریباً یک سوم مقدار توصیه شده مس روزانه را تأمین کند .

فوايد قارچ برای سلامت قلب

فیبر ، پتاسیم و ویتامین C موجود در قارچ ممکن است به سلامت قلب و عروق کمک کند . پتاسیم می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند و این ممکن است خطر فشار خون و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد . توصیه می شود که مصرف نمک اضافه شده در رژیم غذایی را کاهش داده و خوردن غذاهای بیشتر که حاوی پتاسیم هستند را افزایش دهید . در واقع مردم باید روزانه حدود 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف کنند . قارچ در لیست غذاهای AHA وجود دارد که پتاسیم را تأمین می کند . یک بررسی در سال 2017 نشان داد ، افرادی که دچار کمبود ویتامین C هستند ، بیشتر دچار بیماری های قلبی عروقی می شوند و پیشنهاد می کند که مصرف ویتامین C می تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند . همچنین برخی دیگر از بررسی ها نشان می دهد که مصرف نوعی فیبر به نام بتا گلوکان ها ممکن است سطح کلسترول خون را کاهش دهد . بتاگلوکان ها در دیواره سلول های بسیاری از انواع قارچ ها وجود دارد . ساقه قارچ های شیاتکه منبع خوبی از بتا گلوکان ها است .

سرشاری قارچ ها از پتاسیم

از دیگر خاصیت های این ماده برای سلامتی ، سرشاری آن از پتاسیم می باشد . این ماده در مورد عملکرد قلب ، عضله و اعصاب بسیار مهم است . در واقع در 3 یا 2 فنجان قارچ پورتوبلو پخته شده تقریباً به اندازه یک موز متوسط ​​پتاسیم وجود دارد .

خواص قارچ برای بارداری

بسیاری از زنان در دوران بارداری از مکمل های اسید فولیک یا فولات برای تقویت سلامت جنین استفاده می کنند ، اما قارچ ها می توانند فولات را نیز تأمین کنند . در واقع یک فنجان قارچ خام حاوی 16.3 میکروگرم فولات می باشد . دستورالعمل های بهداشتی توصیه می کنند که بزرگسالان هر روز 400 میکروگرم فولات مصرف کنند .

سرشاری قارچ ها از گلوکان بتا

گلوکان بتا نوعی فیبر محلول در رژیم غذایی است که به شدت با بهبود کلسترول و تقویت سلامت قلب ارتباط دارد . همچنین می تواند به بدن شما کمک کند تا قند خون را تنظیم کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد . بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که قارچ های صدف و شیتاکه موثر ترین گلوکان های بتا را دارند .

 

فواید قارچ در رژیم غذایی سالم

می توانید از قارچ ها به صورت کامل ، تکه تکه شده یا خرد شده استفاده کنید . برای ترکیب قارچ بیشتر در رژیم غذایی ، سعی کنید برخی از روش های موثر و خوشمزه را بکار گیرید که برخی از آنها عبارت اند از :

  • هر نوع قارچ را با پیاز تفت دهید تا یک غذای کناری سریع و خوشمزه داشته باشید .
  • افزودن قارچ به سیب زمینی سرخ شده مخلوط کنید .
  • افزودن قارچ های خرد شده به املت ، تقلا صبحانه ، پیتزا و کیک
  • تفت دادن قارچ شیاتکه در روغن زیتون یا آبغوره برای یک غذای فرعی سالم
  • افزودن قارچ های پورتوبلو کبابی به ساندویچ ها یا بسته بندی ها
  • برای تهیه قارچ خشک ، آنها را چند ساعت در آب بگذارید تا نرم شوند .

 

خواص قارچ

سایر خواص

قارچ ها همچنین برخی دیگر از خاصیت ها را برای سلامتی ارائه می دهند . یک قارچ سرشار از ویتامین های گروه B است ، مانند :

  • فولات یا B-9
  • تیامین یا B-1
  • نیاسین یا B-3
  • ریبوفلاوین یا B-2
  • اسید پانتوتنیک یا B-5

ویتامین های گروه B به بدن کمک می کند تا از غذا انرژی گرفته و گلبول های قرمز خون تشکیل دهد . به نظر می رسد تعدادی از ویتامین های گروه B نیز برای یک مغز سالم مهم هستند . کولین موجود در قارچ می تواند به حرکت عضلات ، یادگیری و حافظه کمک کند . کولین به حفظ ساختار غشای سلولی کمک می کند و در انتقال تکانه های عصبی نقش دارد . قارچ ها همچنین تنها منبع غذایی وگان ، تقویت نشده ویتامین D هستند . چندین ماده معدنی دیگر مانند سلنیوم ، پتاسیم ، مس ، آهن و فسفر در قارچ موجود است .

عوارض قارچ

قارچ ها نیز مانند سایر سبزیجات ها علاوه بر داشتن مزایای فراوان برای سلامتی ، می توانند برای برخی از افراد ، خطراتی را نیز به همراه داشته باشند . به طور مثال افراد مختلفی هستند که به این سبزی آلرژی داشته و ممکن سلامت آنها با مصرف این سبزی به خطر افتد . همچنین قارچ های وحشی می توانند یک غذای خوشمزه درست کنند ، اما سموم موجود در برخی از قارچ ها می تواند باعث مشکلات مهلک سلامتی شود . برخی از قارچ های وحشی همچنین حاوی مقادیر زیادی از فلزات سنگین و سایر مواد شیمیایی مضر هستند . برای جلوگیری از این خطرات ، فقط قارچ ها را از یک منبع قابل اعتماد مصرف کنید و مصارف زیاد آنرا کاهش دهید .