درختان خرمالو اصالتاً از کشور چین هستند و هزاران سال است که به دلیل میوه های خوشمزه و چوب های زیبا ، پرورش داده می شوند . میوه های نارنجی رنگ آنها به نام خرمالو به دلیل عطر و طعم شیرین و عسلی مانند شناخته می شوند . در حالی که صدها نوع وجود دارد ، انواع Hachiya و Fuyu از محبوب ترین ها می باشد . خرمالو های هاچیا به شکل قلب قابض است ، به این معنی که در مواد شیمیایی گیاهی به نام تانن بسیار زیاد است که طعم خشک و تلخی به میوه نارس می دهد .

این نوع خرمالو قبل از خوردن باید کاملاً رسیده باشد . خرمالو فویو حاوی تانن است اما غیر قابض محسوب می شود . برخلاف خرمالو های هاچیا ، از نوع فووی ترد و گوجه ای شکل می توان حتی در صورت نارسایی کامل نیز لذت برد . خرمالو را می توان به صورت تازه ، خشک یا پخته مصرف کرد و به طور معمول در سراسر دنیا در ژله ، نوشیدنی ، پای ، کاری و پودینگ استفاده می شود . خرمالو نه تنها خوشمزه است ، بلکه مملو از مواد مغذی است که از چندین طریق می تواند برای سلامتی شما مفید باشد . در ادامه مقاله نولانو برخی از مهم ترین خواص ایم میوه خوشمزه برای سلامتی را ذکر کرده ایم ؛ با ما همراه باشید .

 

خواص خرمالو

خواص خرمالو

خرمالو میوه های شیرین و متنوعی است که سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی ، فیبر و ترکیبات گیاهی مفید می باشد . بعلاوه ، آنها ممکن است سلامت قلب را تقویت ، التهاب را کاهش و از بینایی سالم پشتیبانی  و سیستم هضم شما را سالم نگه دارند . همچنین آنها خوشمزه هستند و با بسیاری از غذاها مطابقت دارند . افزون بر مزایایی که خرمالو ارائه می دهد ، این میوه ی خوشمزه می تواند به رژیم غذایی شما بدون هیچ مشکلی اضافه شود . برخی دیگر از مزایای خرمالو عبارت اند از :

سرشاری خرمالو از مواد مغذی

یکی از خاصیت های این میوه برای سلامتی ، سرشاری آن از مواد مغذی سالم برای بدن کمی باشد . خرمالوها هرچند که اندازه کمی دارند ، با مقدار قابل توجهی مواد مغذی بسته بندی می شوند . در واقع ، یک خرمالو (168 گرم) سرشار از مواد مغذی فرلوانی می باشد که برخی از مهم ترین آنها عبارت اند از :

  • کالری : 118
  • کربوهیدرات : 31 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • چربی : 0.3 گرم
  • فیبر : 6 گرم
  • ویتامین A : 55٪
  • ویتامین C : 22٪
  • ویتامین E : 6٪
  • ویتامین K : 5٪
  • ویتامین B6 : 8٪
  • پتاسیم : 8٪
  • مس : 9٪
  • منگنز : 30٪

 

خواص خرمالو

فواید آنتی اکسیدانی خرمالو

از دیگر خاصیت های این میوه برای سلامتی ، خواص آنتی اکسیدانی آن می باشد . در واقع خرمالو حاوی ترکیبات گیاهی مفیدی است که دارای کیفیت آنتی اکسیدانی هستند . آنتی اکسیدان ها با خنثی سازی استرس اکسیداتیو ، فرایندی که توسط مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد ایجاد می شود ، از آسیب سلول جلوگیری و یا کند می کنند . استرس اکسیداتیو با برخی بیماری های مزمن ، از جمله بیماری های قلبی ، دیابت ، سرطان و بیماری های عصبی مانند آلزایمر مرتبط است .

جالب است بدانید که مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند خرمالو می تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند ؛ همچنین در کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن موثر باشد . رژیم های غذایی سرشار فلاونوئیدها ، که آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند و در پوست و گوشت خرمالو با غلظت های زیادی یافت می شوند ، با کاهش میزان بیماری های قلبی ، کاهش ذهنی مرتبط با سن و سرطان ریه ارتباط دارند . خرمالو همچنین سرشار از آنتی اکسیدان های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن است ، رنگدانه ای که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات با رنگ روشن وجود دارد .

 

خواص خرمالو برای سلامت قلب

از دیگر خاصیت های این میوه برای سلامت بدن ، بهبود عملکرد قلب و کاهش حملات قلبی می باشد . بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و بر زندگی میلیون ها انسان تأثیر منفی می گذارد . خوشبختانه با کاهش عوامل خطر مانند رژیم غذایی ناسالم می توان از بسیاری از بیماری های قلبی پیشگیری کرد . ترکیب قدرتمند مواد مغذی موجود در خرمالو آنها را به گزینه ای عالی برای تقویت سلامت قلب تبدیل می کند . خرمالو در واقع سرشار از آنتی اکسیدان های فلاونوئیدی از جمله کوئرستین و کامفرول می باشد . در برررسی های متعدد مصرف رژیم غذایی حاوی فلاونوئیدها با کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط بوده است .

به عنوان مثال ، یک بررسی بر روی بیش از 980 نفر نشان داد که افرادی که بیشترین میزان مصرف فلاونوئیدها را دارند ، در مقایسه با افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند ، 18 درصد مرگ ناشی از مسائل مربوط به قلب داشتند . همچنین رژیم های غذایی حاوی غذاهای سرشار از فلاونوئید می توانند با کاهش فشار خون ، کاهش کلسترول LDL بد و کاهش التهاب ، از سلامت قلب پشتیبانی کنند . بعلاوه ، تانن هایی که به خرمالو نارس تلخی دهان شکننده دهان می دهند ، ممکن است فشار خون را کاهش دهند .

 

فواید خرمالو برای التهاب

کاهش التهاب به ویژه التهاب مزمن از دیگر خاصیت های این میوه می باشد . بیماری هایی مانند بیماری های قلبی ، آرتروز ، دیابت ، سرطان و چاقی همه با التهاب مزمن در ارتباط هستند . جالب است بدانید ، انتخاب مواد غذایی سرشار از ترکیبات ضد التهاب می تواند به کاهش التهاب و کاهش خطر بیماری کمک کند . خرمالو منبع بسیار خوبی از آنتی اکسیدان قوی ویتامین C است . در واقع ، یک خرمالو حاوی 20٪ از مصرف روزانه توصیه شده است . ویتامین C به محافظت از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند و با التهاب در بدن مقابله می کند . ویتامین C با اهدای الکترون به این مولکول های ناپایدار ، آسیب رادیکال های آزاد را کاهش می دهد ، بنابراین آنها را خنثی می کند و از آسیب بیشتر آنها جلوگیری می کند .

پروتئین واکنش پذیر C و اینترلوکین 6 موادی هستند که در واکنش به التهاب توسط بدن تولید می شوند . یک بررسی هشت هفته ای نشان داد که مکمل 500 میلی گرم ویتامین C دو بار در روز به طور قابل توجهی سطح پروتئین واکنش پذیر C و اینترلوکین 6 را کاهش می دهد . بعلاوه ، مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی ، با کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی ، سرطان پروستات و دیابت مرتبط می باشد . خرمالو همچنین حاوی کاروتنوئیدها ، فلاونوئیدها و ویتامین E است ، همه آنتی اکسیدان های قوی هستند که با التهاب در بدن مقابله می کنند .

 

خواص خرمالو

سرشاری خرما از فیبر سالم

داشتن کلسترول بیش از حد ، به ویژه کلسترول LDL بد ، می تواند خطر بیماری قلبی ، سکته و ایست قلبی را افزایش دهد . غذاهای سرشار از فیبر محلول ، مانند میوه ها و سبزیجات ، با کمک به بدن در دفع مقادیر اضافی از آن ، می توانند به کاهش سطح کلسترول بالا کمک کنند . خرمالو میوه ای سرشار از فیبر است که ثابت شده سطح کلسترول LDL را کاهش می دهد . یک بررسی نشان داد بزرگسالانی که میله های شیرینی حاوی فیبر خرمالو را به مدت 12 هفته سه بار در روز مصرف می کردند ، در مقایسه با کسانی که میله هایی که حاوی فیبر خرمالو نبودند ، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL را تجربه کردند .

فیبر برای حرکات منظم روده نیز مهم است و می تواند به کاهش سطح قند خون بالا کمک کند . غذاهای غنی از فیبر محلول مانند خرمالو هضم کربوهیدرات و جذب قند را کند می کند که به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می کند . همچنین افزایش مصرف فیبرهای غذایی محلول منجر به بهبود قابل توجهی در سطح قند خون می شود و فیبر به سوخت باکتری های خوب روده کمک می کند که می تواند بر سلامت دستگاه گوارش و سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد .

 

خواص خرمالو برای سلامت چشم

از دیگر خاصیت های این میوه ، کمک به سلامت چشم ها و تقویت بینایی میباشد . خرمالو مقدار زیادی ویتامین A و آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت چشم فراهم می کند . یک خرمالو 55٪ از مقدار توصیه شده ویتامین A را تأمین می کند . ویتامین A از عملکرد غشای ملتحمه و قرنیه پشتیبانی می کند . بعلاوه ، این یک جز essential اساسی رودوپسین است ، پروتئین لازم برای بینایی طبیعی خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زاگزانتین است که آنتی اکسیدان های کاروتنوئید هستند و باعث تقویت بینایی می شوند .

این مواد در سطوح بالا در شبکیه ، یک لایه حساس به نور در پشت چشم مشاهده می شوند . رژیم های غذایی سرشار از لوتئین و زیگزانتین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های چشمی از جمله دژنراسیون ماکولای وابسته به سن را کاهش دهد . این عارضه ، بیماری است که بر شبکیه چشم تأثیر می گذارد و می تواند باعث کاهش بینایی شود .

 

خواص خرمالو

فوايد خرمالو در رژیم غذایی

خرمالو را می توان به غذاهای مختلف اضافه کرد تا باعث تقویت بیشتر تغذیه شود . این میوه ها را می توانید به عنوان یک میان وعده ساده تازه میل کنید و یا در دستورهای غذایی خوشمزه استفاده کنید . در واقع ، آنها هم با غذاهای شیرین و هم با غذاهای خوش طعم جفت می شوند . در اینجا چند روش برای افزودن خرمالو به رژیم غذایی وجود دارد که عبارت اند از :

  • خرمالو را روی سالاد برش بزنید تا یک طعم اضافه شود .
  • خرمالو خشک یا تازه را در مخلوط کلوچه ، نان یا کیک مخلوط کنید .
  • برای تهیه یک سالاد میوه ای خوشمزه با توت و میوه مرکبات ترکیب شوید .
  • خرمالو یخ زده را برای تهیه مواد مغذی اضافی در دستور تهیه اسموتی مورد علاقه خود بریزید .
  • خرمالو را در فر برش دهید و خشک کنید تا نوارهای میوه طبیعی درست کنید .

عوارض خرمالو

خرمالو نیز مانند سایر میوه ها ، علاوه بر داشتن خواص متعدد برای سلامتی ، می تواند خطراتی را نیز به همراه داشته باشد . هر چند عوارض خرمالو به صورت آلرژیک رخ می دهد و بسیار نادر بوده اما با اینحال آگاهی از آن خالی از لطف نیست . مراجعه به متخصص در صورت مشاهده کهیر ، خارش پوست و حتی ورم پس از مصرف خرمالو از جمله ضروری ترین اقداماتی است که باید انجام دهید . در برخی موارد ترکیبات موجود در خرمالو میتواند فشار خون بسیار شدید را برای افراد به همراه داشته باشد .

 

عوارض خرمالو

 

این مسئله خصوصا برای آن دسته از افرادی که داروی کاهش فشار خون مصرف می کنند به وفور رخ می دهد . از همین رو توصیه می شود که مصرف خرمالو را حتما پس از مشورت با پزشک در دستور کار خود قرار دهید . هر چند که یکی از خواص خرمالو ، برطرف کردن مشکل یبوست و بهبود هضم غذاست اما باید بدانید که در صورتی که خرمالوهایی نرسیده و با طعم گس را مصرف کنید . سیستم گوارشی خود را کند کرده و یبوست را به طور قابل ملاحظه ای تشدید کرده اید . در واقع طعم گس خرمالو باعث شده تا تانن کمتری در آن موجود باشد و نتیجه ای عکس را با خود به همراه داشته باشد .